طراحی حرفه ای سایت در تهران

همه چیز درباره فایلهای webp

اشتراک گذاری در
درباره فایلهای webp

همه چیز درباره فایلهای webp

 

 بسیاری از سایت­ها شروع کردند به استفاده از فایل­هایی با فرمت webp.در واقع Webp یک فرمتی از عکس­ها هست با الگوریتم­های فشرده سازی پیشرفته که در سال 2010 توسط کمپانی گوگل ارائه شد

 

بسیاری از سایت­ها شروع کردند به استفاده از فایل­هایی با فرمت webp.در واقع Webp یک فرمتی از عکس­ها هست با الگوریتم­های فشرده سازی پیشرفته که در سال 2010 توسط کمپانی گوگل ارائه شد اما هنوز به طور گستره استفاده نمی­شود.در این مقاله در مورد اینکه این فایل­ها چی هستند و چه مزایا و معایبی دارند صحبت می­کنیم:

Webp دارای وضوح بالاتر و از لحاظ سایز کوچکتر هستند.بهینه­سازی عکس­های سایت جزء اصول اولیه برای بهینه کردن هر سایتی استفاده می­شود.

مزایا استفاده از webp :


پنج مزیت مهم استفاده از این عکس ها:
1 – افزایش کارایی سایت ها:
فرمت webp سایز کمتری دارند نسبت به JPEG و PNG .فایل های با حجم کمتر به زمان لود کمتری نیاز دارند.
2 – ذخیره کردن عکس ها با پهنای باند بیشتر:
منظور از پهنای باند این هست که مقدار داده ای که در سرور انتقال داده می شود تا به آخرین کاربر برسد. Webp می تواند فضای بیشتری را برای پهنای باند بگذارد و این اجازه را به سایت می دهد تا محتوای بیشتری را ارئه دهد و این مخصوصاً برای سایت هایی که عکس های زیادی دارند بسیار مهم است مثل وبلاگ های رستوران ، گردشگری و ......
3 – افزایش بحث سئوی سایت:
افزایش سرعت سایت منجر به این می شود تا رتبه بندی سایت تاثیر مثبت روی موتورهای جستجو مثل گوگل داشته باشد.
4 – نشان دادن عکس هایی با کیفیت بالاتر:
شما نیازی نیست تا نگران بارگذاری عکس ها با کیفیت بالاتر باشید. با webp  شما می توانید کاربران بیشتری را جذب کنید.
Webp ارائه می دهد عکسهایی با 25-34 درصد کمتر از اندازه ای که سایر فرمتها ارائه می دهند.
5 -  سازگاری با سیستم های پلت فرم های تولید محتوا :
Webpها با انواع سیستم های تولید محتوا سازگاری دارد. سیستم های تولید محتوا مثل wordpress  و Joomla و یا سایر سیستم های تولید محتوا که با زبان PHP نوشته شده اند این نوع فایل ها را حمایت می کنند.


معایب استفاده از  webp  :


علارغم مزایاهای استفاده از webp شما باید در مورد معایب آن نیز آگاه باشید:
از آنجایی که این فایل ها جدید هستند بسیاری از مرورگرهایی که webp ها را ساپورت می کنند روز به روز در حال افزایش است تعدادی از مرورگر هایی که قدیمی هستند هنوز این نوع فایل ها را نمی شناسند.
مرورگرهای معروفی مثل گوگل کروم، موزلا، opera و مایکروسافت edge و اندروید(از ورژن4 به بعد)این نوع از فایل ها را ساپورت می کنند و مرورگر safari به تازگی فایل های webp  را ساپورت می کنند.
پلاگین webp برای فتوشاپ
بعضی از برنامه های ادیت عکس این نوع از فایل ها را باز نمی کنند مثل فوتوشاپ که به طور پیش فرض این فایلها را ساپورت نمی کند و باید افزونه webp  را نصب کنید.
تبدیل فایل webp به jpg :
اگر شما یک فایل با فرمت webp دانلود کرده اید و میخواهید به فرمت jpg تبدیل کنید ساده ترین روش این است که از برنامه های convertor استفاده کنید و یا فایل را در برنامه paint باز کرده و سپس گزینه save as… را انتخاب و نوع فرمت فایل را مشخص و سپس در مکانی که می خواهید ذخیره کنید.

معرفی فرمت webp


در مجموع:


طبق سایت  CanIUse.com به طور تقریبی94 درصد کاربران فرمت فایل Webp  استفاده می کنند.Webp-ها نسل بعدی فرمت عکس ها هستند که جایگزین فایل هایی مثل jpeg  و jpg خواهند شد.این عکس ها با استفاده از تکنولوژی با حجم کمتر  و کیفیت بالاتر نمایش داده می شوند .
این عکس ها سرعت سایت شما را افزایش می دهد اگرچه فرمت این نوع فایل ها با توسط بعضی از مرورگرها ساپورت نمی شود و ممکن است ریسک از دست دادن کیفیت را داشته باشد.

 

نظرات کاربران